Absintbereiding

Re: De Groene Feniks

F@TM@N (04/11/07 om 22:57:09):

Het etiket is zeer fraai....alhoewel ik het etiket van de X ook heel mooi vind zeker met de vila erin die Heer Barski bewoont .

Maar waarom gekozen voor zelfgemaakte alcohol ? bakkersgist geeft mijn inziens een bijsmaak ...of moet het een toegevoegde waarde aan de smaak geven ..?

Sinds ik met neutrale alcohol werk ,vind ik de smaak van mijn [u]brouwsels[/u] er echt op vooruit gegaan zijn.
Verder ben ik zeer benieuwd naar de smaak ....ook als ie nog jong is...

 

Z.v.E (04/16/07 om 21:29:06):

Dat ziet er fraai uit! Mooie naam overigens.

 

Helfrich (11/05/07 om 00:16:19):

Allereerst zou ik niet al te zwaar tillen aan een beetje geel in grotere batches. Of het meekomt hangt niet alleen af van de ketel, maar ook van de samenstelling van de etherische olie van de alsem. Ruik en proef of er daadwerkelijk sprake is van flegma's. De kans is groot dat het geel niet eens meer zichtbaar is na verdunning en in een kleinere hoeveelheid vloeistof (zoals in een fles).

Van diverse vertes is het distillaat aan de gele kant. Van diverse blanches ook, alleen zit het dan blijkbaar uiteindelijk onder de waarnemingsdrempel en zie je er uiteindelijk in de fles niets meer van, en in het glas al helemaal niet (10/10 op feeverte.net: perfectly clear). Het laatste deel van de "middenloop" van een La Bleue is altijd geel, en zie je daar nog wat van?

Een kleinere ketel geeft altijd een zuiverder en "gelijkmatiger" resultaat. Dat heeft te maken met de temperatuurverschillen binnen de ketel. Die zijn gering in een kleine ketel, terwijl een grote ketel onderin relatief te heet wordt, waardoor onzuiverheden als het ware opborrelen. Ik weet niet of dit duidelijk is... De remedie is in ieder geval een waterbad, waardoor de gehele ketelinhoud gelijkmatig wordt verwarmd.

Daarmee komen we dan bij Ted. Hij gebruikt enkelwandige ketels van 1000 liter die alleen van onderen met stoom worden verhit. Pernod gebruikte voor absint dubbelwandige ketels ("waterbad"). Met een enkelwandige "alambic" van dat formaat krijg je absint niet zuiver. Nooit. Misschien als je heel vroeg stopt, maar dan is je distillaat veel te "dun".

Het zou best kunnen dat Combier die ketels ooit van Pernod heeft gekocht (al zou ik de naam van de fabrikant "Em. Renaud" eerder in verband brengen met Cointreau dan met Pernod -- ligt er wellicht een ordinaire vergissing ten grondslag aan deze mythe van Jade?), maar absintketels zijn het niet.

Wat het verlies betreft: ik verlies zo'n 20% van de alcohol, na recycling van de naloop (en recyclen kan altijd zolang er niets aanbrandt.)

 

Helfrich (11/08/07 om 01:23:30):

Nou ja, ik heb er natuurlijk met mijn neus bovenop gestaan, maar dat is niet per se nodig. Het is een kwestie van waarnemen, combineren en conclusies trekken. Op het Internet is voldoende materiaal aanwezig: foto's van de Combier-ketels, de naam van de fabrikant (niet Egrot) en vele afbeeldingen van de ketels van Pernod Fils.

Ik heb ze erop aangesproken en het argument is dat de betreffende ketels van vóór de brand bij Pernod zijn. De meeste afbeeldingen (waaronder foto's) zijn dat echter ook en daarop zijn toch duidelijk andere ketels te zien.

Niemand zegt er wat van en zelf ga ik eigenlijk ook liever niet in etterbuilen lopen peuren, buiten het besloten gedeelte van dit forum.

(edit: wat dronken typo's verwijderd)

 

Helfrich (11/11/07 om 01:56:55):

Dit gezegd hebbende vind ik de VS en de 1901 wel tot de beste commerciële releases behoren, al zijn ze niet wat ze pretenderen te zijn en bovendien wat aan de prijzige kant.

 

Helfrich (11/17/07 om 19:47:50):

Goed man!
Hoe verstuur je ze? Gewoon per post? En geef je een goederencode op, bijvoorbeeld voor aromaolie?

 

Helfrich (11/18/07 om 19:26:41):

Het is niet toegestaan om sterke drank naar de VS te versturen, laat staan moonshine. Meestal gaat het gewoon goed, dus ik zou me er niet al te druk om maken.

Het is verplicht om op het douanedocument de inhoud te specificeren met een geldige goederencode. Nou ja, dat doet bijna niemand zo en er wordt nauwelijks op gecontroleerd. Voor de zekerheid zetten we er meestal aromaolie op, zodat er in ieder geval iets staat dat enigszins lijkt op de werkelijke inhoud.

Verzenden naar Canada is minder makkelijk.

En verzenden van vleeswaren naar de VS gaat ook niet goed, zo vertelde iemand me die graag rookworsten wilde laten overkomen. Dus het is wel opmerkelijk dat het met drank meestal lukt.

 

Helfrich (12/11/07 om 19:16:07):

http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakketten/naar-het-buitenland/internationaal-pakket-plus-buiten-europa/wat-kost-het.aspx

 

Helfrich (01/13/08 om 23:26:25):

Verassend? Badiane? Lasciate...

 

Helfrich (01/13/08 om 23:55:48):

Wie wel?

 

F@TM@N (01/14/08 om 16:31:05):

Gisteren even bij Pieter geweest


En dan niet FF een vorkie mee komen prikken ... :o :o

 

Helfrich (01/15/08 om 09:25:53):

??? Je zei het als absintheur, zij het een verward absintheur?

 

F@TM@N (01/17/08 om 16:46:13):

Dat heb ik dan nog tegoed!

Lief van je, dat je me aan tafel had willen hebben
- ik houdt zelfs m'n muil niet als ik eet, dus elke minuut was gezellig geweest -  





Ik had Ribey uit Belgie .... gebakken in franse roomboter( met zeezout )
met aardappeltjes uit de oven....en een heerlijke salade... er was genoeg... ;D ;D ;D ;D

 

Stijn Absinthia (04/26/08 om 18:28:10):

Poltran.com zegt:
Opinions are divided, there will be closest truth Edouard, unfortunately, the rest runs away from originals very, though close copy is in the world very called phoenix Pernod fils Groene.

Nu dat nog vertalen  ;D

 

Helfrich (04/26/08 om 18:49:55):

Even een PM naar BoggyTits, zou ik zeggen.

 

Absintbereiding